Frågor och svar

Vad krävs för mig att få hyra hos er?
Läs vår uthyrningspolicy för att se våra grundkrav.

Hur gör jag för att ställa mig i kö hos er?
Du ställer dig i kö genom att göra en intresseanmälan. När du stått en tid i kö och något lämpligt bostadsalternativ dyker upp så mailar vi oftast förslag på bostad till dig som du svarar på. Du kan tacka nej upp till 3 gånger. Har du hittat bostad på annat håll bör du meddela oss detta för att vi ska kunna ha en uppdaterad kö lista och spara tid i vårt arbete.

Var hämtar jag nycklarna till min nya lägenhet?
Nycklarna brukar en hyresgäst få på plats vid inbesiktning av bostaden, i annat fall hämtas nycklar hos oss där vi sitter.
I dagsläget håller vi till på bilfirman med samma namn i Rya, men snart öppnar vi äntligen eget fastighetskontor i centrala Lindesberg för att vi ska bli mer tillgängliga för er som hyresgäster, samt ha närhet till alla fastigheter och kollegor på ett lättare sätt.

Hur söker jag p-plats eller garage?
P-plats och garage ställer du dig i kö för, alternativt tecknar avtal i samband med att du blir hyresgäst hos oss i en bostad. Vi hyr ut parkeringsplatser och garage till de som inte är hyresgäster i bostad hos oss sen tidigare också.

Vem ändrar el-abonnemanget?
Vi ändrar abonnenten, vid avflytt och samtidigt säger vi till om ny hyresgäst. Som boende i Lindesberg så betalar man el-nät till Linde Energi och därför är det dessa vi meddelar per automatik. Du är givetvis fri att teckna eget el-abonnemang hos vilken el-leverantör du vill.

När jag hyr villa eller radhus, vad gäller och vad ingår?
Att hyra villa är lite annorlunda då man vanligtvis tar större ansvar själv som hyresgäst för bostad samt tillhörande trädgård. Man ansar buskar och träd på tomten, klipper gräs samt rensar stuprör på villan själv. Hyresvärden kan förstås hjälpa till.
Vattenförbrukning upp till 140 m3 ingår, samt sophämtning. Värme och hushållsel står man för själv.

Vart vänder jag mig om jag vill göra en felanmälan?
Om felet INTE är akut kan du göra felanmälan här på vår webbsida.
Om felet är av mer akut karaktär kan du ringa oss så vi kan skicka någon på en gång.
Skulle du råka ut för något akutfel då vi inte har öppet, ska du ringa vår jourtelefon. Telefonnumret  070-534 44 47 står bland annat på porttavlan i din trappuppgång.

Vi hade fest i lördags och fönsterrutan gick sönder, vem ersätter?
Det är alltid den som står som kontraktsinnehavare som har det yttersta ansvaret för lägenheten. Du ansvarar för både skador och störningar som åstadkoms av familjemedlemmar, gäster och andra som är och besöker dig. Skulle någon detalj i lägenheten skadas av till exempel en gäst och du får betala Samuel Karlsson KB, kan du i din tur vända dig till den som åstadkommit skadan. Anmäl alltid skada.

​​​​​​​Kan jag sätta upp t ex parabolantenn, blomlådor m m?
Balkongskydd, blomlådor, parabolantenner och liknande, får uppsättas efter anvisning av hyresvärden. Denna anvisning är nödvändig då hyresvärden har ansvar för fastighetens utseende samt för att uppsatta föremål inte förorsakar skador på andra föremål och personer.

Kan jag göra installationer själv?
Endast person med särskild behörighet får göra ingrepp i ledningar för vatten, avlopp och el. Hyresvärden kan skicka behörig installatör för t ex installation av tvätt- eller diskmaskin mot en konstnad på faktura.

Vad gäller för husdjur?
Hyresgäster som har katter eller hundar måste för den allmänna trevnadens skull, övervaka dem så att de inte stör andra hyresgäster eller förorenar. Djuren får inte heller springa lösa i trappuppgångar, på gårdsplaner eller i planteringar. Det är särskilt viktigt att de hålls borta från barnens lekplatser med sandlådor och annat. Ormar accepteras ej. 

Vad har jag som hyresgäst för ansvar?
För allas trevnad är det viktigt att alla hyresgäster håller god ordning i fastigheten, vilket innebär att inte vara störande för sina grannar. Exempel på störning är högt ljud från radio, stereo eller TV, spel på musikinstrument samt skrål och annat oväsen. Hyresgästen har också ansvar för de som gästar honom. Om störningarna blir flera gånger, och rättelseanmaningar skickas per rekommenderat brev från hyresvärden, så finns en risk att hyresavtalet kan komma att sägas upp.

Hur lång uppsägningstid har jag som hyresgäst?
Om du flyttar från Samuel Karlsson KB är din uppsägningstid tre månader. Uppsägningen räknas alltid från den sista i månaden oavsett när i månaden du säger upp din lägenhet.
Vid dödsfall så gäller endast en månads​​​​​​​ uppsägning om bostaden stod i den avlidnas namn.

Behöver jag hemförsäkring?
Vi rekommenderar hemförsäkring som i flera situationer ger en bra försäkring om något händer i lägenheten för dig och de övriga familjemedlemmarna.

Får jag stå kvar i bostadskö hos er även om jag tackar nej till ett lägenhetsförslag?
Du får tacka nej till max 3 lägenhetsförslag, sen tar vi bort dig ifrån kösystemet och du måste göra en ny intresseanmälan hos oss.

Ni når oss enklast på


Telefon
0581- 64 56 35

Epost

Coronaviruset.

Vår personal följer de direktiv som nu gäller gällande rutiner för undvikande av smittspridning i vårt samhälle vilket innebär att vi eftersträvar så liten kontakt som möjligt med varandra.

Vi som fastighetsägare och arbetsgivare har ansvar för vår personal som besöker våra hyresgäster. Därför säkerställer vi oss om att endast symptomfria personer får göra hembesök hos er som hyresgäster.

Om du gjort en felanmälan och vi måste besöka ert hem så ber vi er uppehålla er i ett annat rum så skyddar samtliga sig själva på bästa sätt.

Om ni själva är sjuka eller satta i karantän kommer inte vår fastighetspersonal att besöka er trots att ni gör en felanmälan. Vi ber er återkomma så snart ni är symptomfria.

Coronaviruset innebär att många typer av arbetsordrar och projekt kommer skjutas fram. Detta är något vi alla måste visa förståelse för och ha tålamod med.

Fick du svar på dina frågor?

Om inte, så kan du kontakta oss och fråga.