Frågor och svar

Läs vår uthyrningspolicy för att se våra grundkrav.

Du ställer dig i kö genom att göra en intresseanmälan. När du stått en tid i kö och något lämpligt bostadsalternativ dyker upp så mailar vi oftast förslag på bostad till dig som du svarar på. Du kan tacka nej upp till 3 gånger. Har du hittat bostad på annat håll bör du meddela oss detta för att vi ska kunna ha en uppdaterad kö lista och spara tid i vårt arbete.

Nycklarna brukar en hyresgäst få på plats vid inbesiktning av bostaden, i annat fall hämtas nycklar hos oss där vi sitter. Vi har vårt fastighetskontor i  Lindesberg på Tennisgatan 5.

P-plats och garage ställer du dig i kö för, alternativt tecknar avtal i samband med att du blir hyresgäst hos oss i en bostad. Vi hyr ut parkeringsplatser och garage till de som inte är hyresgäster i bostad hos oss sen tidigare också.

Vi ändrar abonnenten, vid avflytt och samtidigt säger vi till om ny hyresgäst. Som boende i Lindesberg så betalar man el-nät till Linde Energi och därför är det dessa vi meddelar per automatik. Du är givetvis fri att teckna eget el-abonnemang hos vilken el-leverantör du vill.

Att hyra villa är lite annorlunda då man vanligtvis tar större ansvar själv som hyresgäst för bostad samt tillhörande trädgård. Man ansar buskar och träd på tomten, klipper gräs samt rensar stuprör på villan själv. Hyresvärden kan förstås hjälpa till.
Vattenförbrukning upp till 140 m3 ingår, samt sophämtning. Värme och hushållsel står man för själv.

Om felet INTE är akut kan du göra felanmälan här på vår webbsida.
Om felet är av mer akut karaktär kan du ringa oss så vi kan skicka någon på en gång.
Skulle du råka ut för något akutfel då vi inte har öppet, ska du ringa vår jourtelefon. Telefonnumret  070-534 44 47 står bland annat på porttavlan i din trappuppgång.

Det är alltid den som står som kontraktsinnehavare som har det yttersta ansvaret för lägenheten. Du ansvarar för både skador och störningar som åstadkoms av familjemedlemmar, gäster och andra som är och besöker dig. Skulle någon detalj i lägenheten skadas av till exempel en gäst och du får betala Samuel Karlsson KB, kan du i din tur vända dig till den som åstadkommit skadan. Anmäl alltid skada.

Balkongskydd, blomlådor, parabolantenner och liknande, får uppsättas efter anvisning av hyresvärden. Denna anvisning är nödvändig då hyresvärden har ansvar för fastighetens utseende samt för att uppsatta föremål inte förorsakar skador på andra föremål och personer.

Endast person med särskild behörighet får göra ingrepp i ledningar för vatten, avlopp och el. Hyresvärden kan skicka behörig installatör för t ex installation av tvätt- eller diskmaskin mot en konstnad på faktura.

Hyresgäster som har katter eller hundar måste för den allmänna trevnadens skull, övervaka dem så att de inte stör andra hyresgäster eller förorenar. Djuren får inte heller springa lösa i trappuppgångar, på gårdsplaner eller i planteringar. Det är särskilt viktigt att de hålls borta från barnens lekplatser med sandlådor och annat. Ormar accepteras ej. 

För allas trevnad är det viktigt att alla hyresgäster håller god ordning i fastigheten, vilket innebär att inte vara störande för sina grannar. Exempel på störning är högt ljud från radio, stereo eller TV, spel på musikinstrument samt skrål och annat oväsen. Hyresgästen har också ansvar för de som gästar honom. Om störningarna blir flera gånger, och rättelseanmaningar skickas per rekommenderat brev från hyresvärden, så finns en risk att hyresavtalet kan komma att sägas upp.

Om du flyttar från Samuel Karlsson KB är din uppsägningstid tre månader. Uppsägningen räknas alltid från den sista i månaden oavsett när i månaden du säger upp din lägenhet.
Vid dödsfall så gäller endast en månads​​​​​​​ uppsägning om bostaden stod i den avlidnas namn.

Vi rekommenderar hemförsäkring som i flera situationer ger en bra försäkring om något händer i lägenheten för dig och de övriga familjemedlemmarna.

Du får tacka nej till max 3 lägenhetsförslag, sen tar vi bort dig ifrån kösystemet och du måste göra en ny intresseanmälan hos oss.

Det ingår ett grundpaket ”start” från Telia som du som hyresgäst aktiverar på Telias hemsida här →
Du kan även komplettera med diverse internationella kanaler, här finns information →

Vid utflytt behöver du avsluta ditt startpaket, då det är personligt registrerat i ditt person nummer. Boxern ska inte lämnas kvar i bostaden. Varje ny hyresgäst beställer själv en boxer registrerat i sitt personnummer.

Vi som hyresvärd har ett ansvar att se till så att temperaturen inte överstiger 28 grader i din bostad, om den gör det återkommande i dagar i sträck ska du kontakta oss. Du kan få hjälp av oss att mäta din inomhus temperatur om du upplever att det är onormalt varmt i din bostad.
Vi skickar även med lite tips vad du själv kan göra för att sänka temperaturen i din bostad om du skulle uppleva obehag under sommarens varmaste dagar.
​​​​​​​
-Dra ner persienner/gardiner på dagtid för att stänga ute solens värme.
-Vädra på kvällar/nätter och skapa korsdrag genom att öppna dörrar/fönster.
-Stäng av alla värmekällor såsom TV / datorer och andra värmekällor.
-Använd en fläkt för att få luften att cirkulera och därmed kyla.
-Glöm inte att dricka ordentligt med vatten och duscha kallt om sommaren blir rekordvarm som förra året.

Vi har öppen Fiber i alla våra hyreshus.

Klicka dig in på Telias hemsida för bredbandkontroll i länken under för att se vilken internetoperatör du kan använda dig av, samt TV.

​​​​​​​ Bredbandswebben

Hittar du inte svaret på din fråga?

Kontakta oss på:

Telefon
0581- 64 56 35

Epost